vrijdag 23 april 2010

Bio-omzet groeit ondanks recessie'

Ondanks de recessie groeide de omzet van biologische voeding vorig jaar met 10,8 procent tot 646,6 miljoen euro. Grote winnaars zijn de contractcateraars die in 2009 21,6 procent meer biologische producten verkochten. Ondanks de recessie groeide de omzet van biologische voeding vorig jaar met 10,8 procent tot 646,6 miljoen euro. Grote winnaars zijn de contractcateraars die in 2009 21,6 procent meer biologische producten verkochten.Hierdoor breidden zij hun marktaandeel binnen biologisch uit van 7,9 procent in 2008 tot 8,7 procent in 2009. In geld is dat overigens een bescheiden 56,1 miljoen euro. Dat blijkt uit de Biomonitor 2009, van de Taskforce Marktontwikkeling Biologische Landbouw. De omzet van biologische producten in de supermarkt groeide met 11,5 procent tot 286 miljoen euro. Supermarkten blijven daarmee het belangrijkste afzetkanaal van biologisch met een aandeel van 44,2 procent in 2009. De bio-omzet van speciaalzaken groeide met 8,1 procent ondergemiddeld en dus daalde het marktaandeel in 2009 tot 39,2 procent (was 40,2 procent in 2008). De 'overige kanalen' zoals boerderijwinkels, webwinkels en abonnementen groeiden nagenoeg gemiddeld (met 10,5 procent) en handhaafden hun marktaandeel van 7,9 procent. Gecorrigeerd voor de 53e week van 2009, is de omzetgroei van biologische voeding nog altijd zo'n negen procent. Een beduidend sterkere groei dan de totale voedingsmarkt die in omzet met 1,9 procent toenam.Meer biologisch nieuws: vrijdag 23 april 2010, Bron: Distrifood Daily, Hans Schmeinck '
meer info


Geen opmerkingen:

Een reactie posten