maandag 16 augustus 2010

'Organiseer een Fairtrade-ontbijt/-lunch of '€“borrel''

Er komt een campagne om Fairtrade producten in bedrijfscatering te promoten. Dit gaat gebeuren onder de naam Fairtrade@ work. Dat gebeurt in de laatste week (43) van oktober, niet geheel toevallig is dan de Fairtrade Week 2010. Cateraars worden opgeroepen een Fairtrade-actie te houden. Max Havelaar roept bedrijven op om op dinsdag 26 oktober een activiteit te organiseren waarbij Fairtrade producten centraal staan. Deelnemers maken kans op een Fairtrade@Work-Award, een eervolle prijs die het duurzame imago van het bedrijf onderstreept. Max Havelaar richt zich tot werkgevers, werknemers en cateraars . 'Houd een Fairtrade ontbijt, lunch of een (h)eerlijke borrel!' Vanaf 1 september kunnen deze activiteiten geregistreerd worden. Met de campagne wil stichting Max Havelaar op een positieve manier de branche en de medewerkers in alle bedrijven laten kennismaken met Fairtrade producten.Praktische manierVelen kennen de Fairtrade-gecertificeerde producten koffie en thee, maar in de loop der jaren is er een keur aan interessante foodproducten bijgekomen, onder andere fruit, vruchtensappen, ijs, jam, stroopwafels, rijst en chocolade.Er wordt gewerkt aan een praktische manier om cateringbedrijven en werknemers op een creatieve manier aan het werk te laten gaan met deze producten.Het internationale keurmerk voor Fairtrade, in Nederland bekend als het Max Havelaar-keurmerk, heeft een focus op kansarme boeren in ontwikkelingslanden. Om hun armoede aan te pakken en boeren een eerlijke kans op ontwikkeling te geven, zijn naast strenge milieu- en sociale criteria ook criteria opgenomen waardoor boeren minimaal een kostendekkende prijs en een premie ontvangen.Een beproefd en succesvol model, zo toont een analyse van tachtig studies aan (www.fairtrade.net). Inmiddels bevindt zich in 23 landen een Fairtrade-keurmerkorganisatie. Fairtrade producten zijn afkomstig uit meer dan zestig ontwikkelingslanden.Meer bedrijfscatering: Vollopende kantorenmarkt Atlas Arena trekker voor horeca Samenwerking Sodexo remote sites en Planon Kleine bedrijfscateraars laten zich gelden Beurs Deli XL richt zich op smaak kok Al bijna 14.000 bedrijven hebben gratis Werkfruit Contractcateraars roepen zich uit tot kampioen duurzaamheid Werknemers voelen bezuiniging op catering Voedselbank krijgt steun van Vineyard en Nonnerie Nieuwe naam en logo partycateringtak SAB CBS: 'Wij passen onze methodiek niet aan' maandag 16 augustus 2010, Hans Schmeinck '
meer info


Geen opmerkingen:

Een reactie posten